Jaki wpływ ma stres na nasze zdrowie oraz jak go zwalczać?

Jaki wpływ ma stres na nasze zdrowie oraz jak go zwalczać?

Każdy z nas chociaż raz w życiu doświadczył stresowej sytuacji w mniejszym lub większym stopniu. Wszyscy wiemy, jak nieprzyjemne jest to uczucie i wolelibyśmy unikać go w przyszłości. Stres jednak jest dosyć istotną kwestią w naszym życiu pozwalającą nam poprawnie ocenić sytuację, która może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, ale też, jak wszystko z resztą, w nadmiarze może przynieść katastrofalne skutki.

 

 

Czym jest i skąd bierze się stres w naszym życiu?

 

 

Odpowiedź na to pytanie mogłaby dla wielu wydawać się oczywista. Sytuacje stresowe wynikają najczęściej z naszych problemów oraz obaw i niepewności. Stresujemy się szkołą, egzaminami, napiętymi stosunkami w pracy, kłótnią z ukochanym, czy też śmiercią bliskiej nam osoby. Innymi słowy: stresujemy się wszystkim, co nam nieznane i co może mieć potencjalnie bardzo negatywny wpływ na naszą przyszłość. Stres zatem to nic innego jak strach wywołany poczuciem zagrożenia. W takich momentach organizm wpada w znany stan: uciekaj, albo walcz. Całe nasze ciało jest napięte, wydziela się adrenalina wzmacniająca funkcje przydatne przy właśnie ucieczce lub walce. Nasze derce zaczyna szybciej bić, rośnie ciśnienie tętnicze oraz podwyższa się poziom cukru we krwi, aby zwiększyć naszą wydajność. Zaczynamy myśleć chaotycznie i nie możemy się skupić na czymkolwiek dłużej niż przez kilka sekund.

 

 

Wpływ stresu na nasz organizm

 

 

Im częściej doświadczamy stresujących sytuacji w naszym życiu, tym bardziej jesteśmy narażeni na przewlekłe jego skutki. Coś, co było chwilowym chaosem w umyśle, może przerodzić się w częste napady paniki. Przyspieszone bicie serca w arytmię, albo chwilowe uczucie zmożonego głodu, w jego napady. W sytuacjach stresowych nasz mózg zaczyna analizować to, jakie podjęte działania były działały dla nas najbardziej uspokajająco. Następnie zapamiętuje je i wykorzystuje w przyszłości. Z każdym nowym doświadczenie w naszym mózgu zaczynają się tworzyć nowe połączenia nerwowe zapamiętujące dany schemat, który zaczyna być z czasem utrwalany. Jeśli zatem przykładowo w kilku sytuacjach uspokoiło nas zjedzenie obfitego posiłku, podczas kolejnej sytuacji stresowej odczujemy jeszcze większy głód. Jeżeli kołatanie serca oraz poczucie zagrożenia sprawiło, że podjęliśmy jakiekolwiek kroki w walce ze stresem, analogicznie następnym razem symptomy te będą wzmocnione. Co więcej im częściej sytuacje w naszym życiu będą powodowały zaburzenia funkcjonowania konkretnych narządów, tym większe prawdopodobieństwo, iż staną się one przewlekłe, a to prowadzi już do szeregu naprawdę poważnych chorób takich jak:

  • bóle głowy i migreny
  • bóle kręgosłupa
  • cukrzyca
  • kłopoty z trawieniem
  • wrzody
  • pogorszony stan cery
  • choroby serca oraz układu krążenia

Kiedy żyjemy w ciągłym napięciu, a co za tym idzie nasze ciało w zasadzie ciągle funkcjonuje w trybie „uciekaj, albo walcz” jednocześnie zużywa znacznie większą ilość energii ponieważ zapotrzebowanie na nią zwiększa się w prost proporcjonalnie do strachu, jaki odczuwamy, czyli siły jakiej potrzebujemy, aby… walczyć albo uciec. W ten sposób właśnie pojawia się w naszym życiu przemęczenie, a jak wszyscy wiemy powoduje ono znacznie zmniejszoną odporność organizmu. Jesteśmy wówczas podatni na różnego rodzaju choroby także wirusowe, oraz bakteryjne. Ponadto, kiedy jesteśmy bardzo zmęczeni nie mamy na nic siły również pod względem psychicznym: nie możemy się na niczym skupić, przyswajamy mniej wiedzy niż zazwyczaj. Mamy wrażenie, że nasze doświadczanie stało się ograniczone i tak właśnie jest. Nasze ciało bowiem zaczyna funkcjonować na rezerwach.

 

 

W jaki sposób radzić sobie ze stresem?

 

 

Sposobów na radzenie sobie ze stresem może być tak naprawdę tyle, ilu ludzi na świecie. Ponieważ najbardziej skutecznym lekarstwem na sytuacje nerwowe jest… jego przeciwieństwo, czyli robienie rzeczy, które nas odprężają oraz poprawiają nam humor. W walce ze stresem niezwykle przydatne jest hobby, posiadanie pasji, ale też wykonywanie nawet najmniejszych czynności mających pozytywny wpływ na nasz umysł. Może nimi być pływanie, jeżdżenie na rowerze lub samochodem, wypad z przyjaciółmi do kina, cokolwiek, co sprawia nam przyjemność. Istnieją jednak skuteczne i uniwersalne metody walczenia ze stresem.

Najpopularniejszą formą jest oczywiście medytacja, czyli stan pełnego odprężenia, który pozwala nam spojrzeć z szerszej perspektywy na nasze problemy oraz różnorodne sytuacje wywołujące nerwowość w naszym życiu. Medytując oczyszczamy umysł z wszelkiego „ale” oraz barier, jakie stawiamy sobie po prawdzie my sami myśląc, że coś jest niemożliwie. Podczas medytacji zyskujemy jasność myślenia i wówczas najłatwiej nam znaleźć logiczne i proste lekarstwo na zło, sposób na rozwiązanie wszystkiego, co nas trapi. Medytacja jednak wymaga od nas treningu i nie należy czekać na to, aż w końcu się jej nauczymy ponieważ podobny stan w którym wszystko wydaje się jasne i określone wywołają w nas momenty dające odprężenie. Warto zatem skupić się zarówno na nauce medytowania, jak i na tym, co naprawdę kochamy w życiu robić. Takie działania będą miały również niezwykle pozytywny wpływ na nasz całokształt. Rozwijając nasze hobby, rozwijamy również siebie, a to wzmacnia naszą samoocenę, która z kolei często jest odpowiedzialna za to w jaki sposób postrzegamy otaczający nas świat oraz siebie samych.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *